Saturday 25 February 2012

Aktiviti Perbincangan 2

Assalamualaikum murid-murid.....

Sila jawab perbincangan yang ustazah paparkan dalam blog ini.

1) Ali terpijak najis anjing. Bagaimana Ali mahu menyucikannya?

2) Fatimah solat, apabila selesai solat didapati ad taji cicak kering pada telekungnya.
    Apakah hukum solat Fatimah? Sah atau Tidak dan jelaskan?

3) Air kencing bayi lelaki yang berusia 2 tahun dan masih belum makan dan minum sesuatu selain menyusu ibunya. Adakah air kencing itu najis atau tidak? Jelaskan dan bagaimana cara untuk menyucikannya.
   

7 comments:

  1. Salam ustazah,

    Saya cube jawab perbincangan no.1:

    Najis anjing ialah najis mughallazah, jadi Ali kena cuci najis tersebut dengan air yg bercampur tanah sekali dan basuh dgn air mutlak sebanyak 7 kali.

    betul tak jawapan sy nustazah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam...
      betul dan tepat jawapan anda. pandai......
      terima kasih...

      Delete
    2. assalamualaikum,
      saya nazirah. saya ingin menjawab perbincangan no3 iaitu mengenai air kencing bayi.
      air kencing bayi tersebut adalah dikategori sebagai najis mehafafah. cara menyucikannya pula adalah dengan cara membersihkan najis, kemudian percikkan air dan lap dengan kain yang bersih.

      Delete
    3. waalaikumsalam , nazirah
      terima kasih kerana menjawab soalan perbincangan ini, jawapan anda tepat dan betul....cuma ustazah betulkan ejaan mehafafah tu salah sebenarnya MUHAFAFAH.

      Delete
  2. asalamualaikum ustazah, saya nuri iwani binti zaidin darjah 5 ayub
    saya cuba nak jawab soalan perbincangan no 2,
    solat fatimah sah , kerana najis cicak itu kering,tidak najis.
    betul tak ustazah?

    ReplyDelete
  3. asalammualaikum, ustazah saya muhammad hafizi bin katija darjah 4 hud.
    saya nak menjawab soalan perbincangan no 3.
    air kencing tersebut adalah najis tetapi najis muhafafah iaitu najis ringan. cara nak bersihkannya percikkan air dan lap dengan kain.

    betulkan ustazah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam....
      saya ucapkan tahniah! kerana anda cuba menjawab
      jawapan anda betul dan tepat.
      terima kasih....

      Delete