Saturday 18 February 2012

LANGKAH-LANGKAH MENJAUHI NAJIS

1. Memakai alas kaki.
2.Sentiasa membersihkan badan ,pakaian dan kawasan tempat kediaman.
3.Sentiasa menjaga kebersihan tandas dan bilik air.
4.Menjauhi daripada memakan makanan yang bercampur bahan-bahan yang najis pada syarak, sepertiGalatin daripada lemak khinzir dan binatang yang halal tetapi tidak disembelih.
5.Berhati-hati ketika membeli barang- barang keperluan seperti pakaian atau peralatan yang diperbuat daripada bahan - bahan yang diragui kesuciannya , seperti berus gigi berus lukisan , kasut kulit dan lain-lain.
6.Menghindari daripada menggunakan atau minuman sesuatu yang bercampur dengan alkohol ,seperti air berkarbonat yang bercampur alkohol.
7.Menggunakan barang-barang yang disahkan halal oleh badan-badan yang diakui seperti JAKIM.


.

10 comments:

  1. tahniah kak...semoga blog akak dpt digunapakai dalam p&p kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas komen anda,agar sama-sama kita manfaatkan

      Delete
  2. setiap kejadian ada mebnafaat...sekalipun najis....sucikan najis...sucikan hati...sucikan diri

    ReplyDelete
    Replies
    1. ustazah apa hukumnya klu kte terpijak najis hukmi kemudian kite melakukan solat?

      Delete
    2. terima kasih atas soalan anda,
      jawapannya sekiranya kita terpijak tidak senghaja atau tidak perasaan ada najis hukmi maka sah lah solat kita.

      Delete
    3. salam ,terima kasih omar atas komen anda tu,
      sama-samalah kita manfaatkan bersama pembaca blog ini.

      Delete
  3. Dimasa kini perlu berhati-hati membeli barang terutamanya makanan.pastikan halal seratus peratus kerana menjadi darah daging.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata awak tu, saya setuju semioga apa yang saya paparkan dalam blog saya boleh dijadikan panduan untuk para pembaca.

      Delete
    2. Betul kata awak tu, saya setuju semioga apa yang saya paparkan dalam blog saya boleh dijadikan panduan untuk para pembaca.

      Delete
    3. Betul kata awak tu, saya setuju semioga apa yang saya paparkan dalam blog saya boleh dijadikan panduan untuk para pembaca.

      Delete